ALGEMENE VOORWAARDEN

1.Algemene Bepalingen

1.1 Onderhavige voorwaarden zijn de algemene voorwaarden die gelden voor alle diensten en/of leveringen van goederen van HERWEBO BV, met zetel te Poldergotestraat 8 – 9240 Zele en ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer BE 0840.691.575, hierna “de aannemer” genoemd.

1.2 Deze voorwaarden worden geacht onherroepelijk aanvaard te zijn bij de ondertekening door de klant van de bestelbon, offerte of overeenkomst. Elke afwijking hiervan dient schriftelijk gemeld en uitdrukkelijk aanvaard te worden door de aannemer.

1.3 De aannemer verbindt zich ertoe om de werken uit te voeren zoals omschreven in de offerte en in deze algemene voorwaarden. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de verplichtingen van de aannemer een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis uitmaken.

1.4 Indien er een vergunning nodig is voor de werkzaamheden heeft de klant de verplichting ervoor te zorgen dat hij tijdig over een vergunning beschikt opdat de aannemer op de voorziene datum de werken kan starten. In geen geval kan de aannemer aansprakelijk worden gesteld, noch kan hij gehouden zijn tot het dragen van de nadelige gevolgen van het ontbreken van zo een vergunning. Alle kosten, zoals deze van de uitgevoerde werken en bestelde materialen zullen worden gedragen door de klant.

1.5 Alle clausules van volgende gebruikelijke documenten maken integraal deel uit van het contract tussen de aannemer en de klant: plannen, omgevingsvergunning, prijslijst, offertes, technische normen/voorschriften. Deze documenten vullen elkaar aan en moeten in functie van elkaar begrepen worden. Schriftelijke communicatie tussen de partijen, zoals mails zijn tevens bindend indien er duidelijk op geantwoord is door de aannemer.

1.6 De aannemer is gerechtigd om de werken geheel of gedeeltelijk toe te vertrouwen aan (internationale) onderaannemer(s). Hij waakt erover dat de betrokken onderaannemer(s) alle wettelijke en reglementaire verplichtingen naleven.

2.Prijs

2.1 De onder punt 1 vermelde werken zullen uitgevoerd worden tegen een globale prijs berekend op basis van vaste eenheidsprijzen en in functie van de vermoedelijke hoeveelheden vermeld in de goedgekeurde offerte. De prijs omvat alle werkzaamheden en kosten, die nodig zijn voor het bekomen van het beoogde resultaat.

2.2 Indien, gedurende de uitvoering, door één of andere omstandigheid meerwerken dienen uitgevoerd te worden, kan de aannemer dit mondeling melden aan de klant. Bij gebrek aan verzet van de klant binnen de 24 uur na uitvoering van de werken, wordt de klant geacht akkoord te gaan met de voorgestelde meerwerken. Meerwerken in regie worden uitgevoerd aan standaard uurtarieven, vermeld op de offerte.

3. Betaling en plaats van betaling

3.1 De betaling gebeurt volgens de gecommuniceerde betalingsvoorwaarden en op de wijze vermeld in de goedgekeurde offerte.

3.2 Alle facturen zijn betaalbaar binnen 14 dagen na factuurdatum op de zetel van de aannemer, zonder zich op enige korting, verrekening of opschorting te kunnen beroepen, tenzij anders vermeld op de offerte of factuur.

3.3 Elke op haar vervaldag niet of niet volledig betaalde factuur zal van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling tot op de dag van de volledige betaling een nalatigheidsintrest opbrengen ten belope van 1% op het factuurbedrag per begonnen maand. Bovenop het verschuldigde bedrag is dan van rechtswege, zonder enige bijkomende voorafgaande ingebrekestelling, een vergoeding verschuldigd van 10% van het nog verschuldigde bedrag, met een minimum van 50,00 euro. Los van enige ingebrekestelling of andere procedure, wordt daarenboven een forfaitaire vergoeding gevorderd van 200,00 euro ter dekking van de administratieve kosten verbonden aan de laattijdige betaling.

3.4 De niet-betaling van de factuur op de vervaldag maakt het verschuldigde saldo van al de andere, zelfs niet-vervallen facturen, van rechtswege en onmiddellijk opeisbaar.

3.5 De aannemer kan steeds de uitvoering van haar verbintenissen opschorten vanaf het moment de klant in gebreke blijft om te betalen.

4. Termijn

4.1 De aannemer verbindt er zich toe om alles in het werk te stellen om de bouwplanning te respecteren. De afgesproken leveringstermijnen worden echter verlengd indien er niet kan verder gewerkt worden volgens planning door weersomstandigheden of overmacht. Daarnaast heeft de aannemer het recht om de uitvoeringstermijn eenzijdig te verlengen in het geval er vertraging is opgelopen door andere aannemers of door een omstandigheid waarop de aannemer geen invloed kon hebben.

4.2 De overeengekomen uitvoeringstermijn wordt geschorst door overmacht. Als overmacht geldt elke gebeurtenis die tijdelijk een onoverkomelijke hinderpaal vormt voor de normale uitvoering van de verplichtingen van de aannemer, zoals storm, brand, algemene of gedeeltelijke staking, oorlog of pandemie. De aannemer behoudt zich het recht de overeenkomst te verbreken of de uitvoering te verdagen tot de toestand terug normaal is.

5. Eigendomsvoorbehoud

5.1 Alle op de werf geleverde, geplaatste, geïnstalleerde en gemonteerde goederen en materialen blijven eigendom van de aannemer tot en met de volledige betaling. De klant staat vanaf de levering op de werf in voor schade aan, of diefstal van deze goederen.

6. Aansprakelijkheid

6.1 De klant is jegens de aannemer aansprakelijk voor elk schade verwekkend feit dat zich voordoet op de werf aan onze goederen, aangestelde of onderaannemers en hun materialen, zowel ingevolge zijn eigen fout (zelfs de lichtste) als voor deze van personen voor wie hij instaat of voor deze van derden die hij op de plaats van de werken heeft toegelaten of duldt.

6.2 De klant zal de aannemer ter zake in dezelfde zin integraal vrijwaren voor aanspraken van derden.

6.3 De aannemer is niet aansprakelijk voor het verlies, de diefstal, het waardeverlies of de beschadiging van door de klant aan de aannemer toevertrouwde materialen of werken van welke aard ook, met het oog op hun aanpassing, verbouwing, restauratie of welke andere manipulatie ook aan de aannemer gevraagd, en dit zowel op als buiten de werf, alsmede tijdens het transport of de afbraak/plaatsing ervan. De klant is jegens de aannemer en via integrale vrijwaring van de aannemer jegens derden, aansprakelijk voor elk schade verwekkende handeling toegebracht door of via de aannemer door de klant toevertrouwde materialen of werken van welke aard ook.

6.3 De aannemer behoudt zich het recht voor om vervoerskosten, die onnodig waren door fout van de klant te verhalen op de klant.

6.4 Na de gunning van de voorlopige oplevering kan de aannemer niet meer aansprakelijk worden gesteld voor zichtbare gebreken. Indien de klant gebruikmaakt van de werf zonder voorlopige oplevering, kan de aannemer in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor gelijk welke schade.

7. Andere

7.1 Het is de verantwoordelijkheid van de klant om de verplichte administratieve plannen (KLIP) 30 dagen vóór de start van de graafwerken aan te vragen en te bezorgen aan de aannemer. Indien de klant geen KLIP plannen aanvraagt, verklaart de klant dat er geen ondergrondse leidingen aanwezig zijn op de site.

7.2 De klant kan overeenkomstig artikel 1794 van het Oud Burgerlijk Wetboek de aanneming tegen vaste prijs door zijn enkele wil verbreken, ook al is het werk reeds begonnen, mits hij de aannemer schadeloos stelt voor al zijn uitgaven, al zijn arbeid, en alles wat hij bij die aanneming had kunnen winnen.

7.3 Indien de aannemer in de precontractuele fase reeds inspanningen of prestaties heeft verricht voor de klant, zoals het opmaken van plannen, technische tekeningen, uitvoeringsdetails en dergelijke meer, is de aannemer gerechtigd om voor elk van deze prestaties afzonderlijk een vergoeding te vragen van 0.5 procent van de eigenlijke prijs van de aangeboden prestaties in de offerte, indien de werken uiteindelijk niet uitgevoerd worden door de aannemer. De offerte is steeds gratis.

7.4 Indien de aannemer door een aan zichzelf te wijten fout, een nog uit te voeren werk heeft bij de klant, heeft de klant het recht om maximaal drie maal de waarde van het nog uit te voeren werk in te houden van de betaling, mits de aannemer akkoord is dat het nog uit te voeren werk volgt uit een aan zichzelf te wijten fout. Het ramen van dit bedrag gebeurt door de aannemer zelf.

8.Toepasselijk recht

8.1 Het Belgisch recht is van toepassing.

9.Minnelijke oplossing en bevoegde rechtbank

9.1 De partijen komen overeen dat in geval van betwistingen omtrent de werken, ze er alles aan zullen doen om tot een vergelijk te komen en dit al dan niet via het aanstellen van een onafhankelijke deskundige. Indien deze poging onsuccesvol is, zullen voor elke betwisting of geschil dat voortvloeit uit deze overeenkomst de rechtbanken van het arrondissement van de zetel van de aannemer bevoegd zijn.

10. Vertrouwelijkheid

10.1 De klant verbindt er zich toe om de vertrouwelijkheid te bewaren van alle informatie met betrekking tot de activiteiten, plannen, offertes, technische tekeningen, uitvoeringsdetails en dergelijke meer van de aannemer, waarvan hij kennis heeft gekregen of die hem werden meegedeeld in gelijk welke fase van de contacten met de aannemer. Hij verbindt er zich ook toe om die informatie niet vrij te geven aan derden en deze informatie niet te gebruiken voor andere doeleinden. Deze verbintenis geldt zowel voor als tijdens de uitvoeringsfase en blijft ook na de uitvoeringsfase bestaan.

10.2 Ook teksten, beelden van uitvoeringstechnieken en dergelijke meer zullen door de klant niet verspreid worden via het internet of sociale media, zonder uitdrukkelijke toestemming van de aannemer.

11. Deelbaarheid van de algemene voorwaarden

11.1 De eventuele juridische nietigheid van één of meerdere van de hiervoor vermelde voorwaarden doet in geen geval afbreuk van de rechtsgeldigheid van de overige bepalingen.